Blog

Gezonde snacks die je elke dag kan eten

Maar al te vaak zitten ‘gezonde snacks’ stiekem vol met suiker, verzadigd vet en koolhydraten. Als je op je gewicht probeert te letten, is dat natuurlijk super frustrerend. Daarom heb ik de gezondste voedingsmiddelen uitgezocht die heerlijk en ongelooflijk gemakkelijk te bereiden zijn. En die dus niet allerlei toegevoegde suikers en vetten hebben.

Deze gezonde voedingsmiddelen hebben iets gemeen, ze bestaan allemaal uit een basisingrediënt, zoals fruit, groente, graan of zuivel. Het zijn dus geen voorverpakte producten met een waslijst aan vreemd klinkende ingrediënten, waarvan je nog moet achterhalen of het nou wel of niet gezond is. En als je op je gewicht wil letten is er eigenlijk maar é´én vuistregel, als het voedsel eenvoudig, gezond en plantaardig is, dan zit je goed.

1. Avocado

Met een halve avocado krijg je bijna 20 procent van je dagelijkse dosis vezels binnen. En daarbij ook nog cholesterolverlagende enkelvoudig onverzadigde vetten. Ik zeg, gezonder kunnen we het niet maken.

Dit is wat je kunt doen met een halve avocado: Besprenkel de avocado met sojasaus en vers limoensap en bestrooi met geroosterde sesamzaadjes. Heerlijk tussendoortje!

2. Walnoten

Walnoten zijn een goede bron van omega-3 vetzuren. Dit zijn de vetten die het slechte cholesterol verlagen en het goede cholesterol verhogen.

Om van de walnoten een lekkere en gezonde snack te maken, kun je een paar walnoten met wat gedroogde vijgen en een paar anijszaadjes in een bakje stoppen. Dit zorgt ervoor dat de smaken mengen en deze smaken passen perfect bij elkaar.

3. Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is rijk aan probiotica. Probiotica zijn bacteriën die de spijsvertering kunnen verbeteren en uw immuniteit kunnen verhogen. Daarnaast bevat Griekse yoghurt heel veel eiwitten.

Van Griekse yoghurt kun je met een beetje knoflook, komkommer, koriander en gemalen komijn heerlijk tzatziki maken. Smeer daarvan een beetje op een volkoren cracker en je hebt een heerlijke gezonde snack.

4. Een eitje

Een ei bvat natuurlijk eiwitten. Maar vergis je niet! Het zit boordevol vitamine B12 en vitamine A.

Als tussendoortje hoe je alleen maar een beetje zout op je eitje te strooien en je hebt een gezonde. snack! Maar je kunt je snack ook een beetje uitbreiden door je eitje op een volkoren cracker met een tomaatje en komkommertje te leggen. Heerlijk!

5. Edamme boontjes

Edamme boontjes zijn jonge sojabonen die meer vezels per portie bevatten dan cornflakes en hebben dezelfde hoeveelheid eiwitten als geroosterde kalkoen. Kortom, edamme boontjes zitten dus vol met vezels en eiwitten. Zelf moet ik er altijd voor oppassen dat ik niet door blijf eten, want uiteindelijk is téveel natuurlijk ook weer niet goed.

Houd je er niet zo van om de edamme boontjes uit het handje op te peuzelen? Dan kun je gekookte edamame pureren, samen met knoflook, olijfolie en vers citroensap. Dit maakt een hummus-achtige spread die je op een volkoren cracker kunt smeren voor een gezonde snack.